Denver Post Reissues NREL’s Misleading Release

There are two stories here. One is that the National Renewable Energy Laboratory has put out an intellectually dishonest release touting the organization’s benefits to Colorado’s economy — without counting any of the costs in terms of tax subsidies and transferred resources. The second story is that the Denver Post reissued this release as “news” without bothering to mention its status as a copied release; the byline claims it is “by The Denver Post.”

Sure, if you totally ignore all the costs, any government expenditure looks like a great deal. Then again, if you ignore the costs, bank robbery also seems like a great deal, because look at how much the robbers are “stimulating” the economy by putting all that money into circulation! I have written about the general problem elsewhere, and economists have made the same rebuttals at least since the early 1800s.

But these sorts of releases are not intended as intellectually serious arguments; they are intended to stir up emotional support among economically illiterate (or simply dishonest) journalists, politicians, and taxpayers. So the fact that NREL would issue such a self-serving release is no surprise, even though any honest scientist working at the organization must be embarrassed by it.

I confess that I am surprised by the Post’s treatment of the release. I first heard of the story when hard-core leftist-environmentalist Pete Maysmith mentioned it on his Twitter feed: “More evidence that renewable energy is a boon for CO’s economy. #coleg http://bit.ly/g2P4Kz.” The shortened link accesses the Denver Post “story.” I got the idea that something was screwy when identical language showed up at Wind Today, and after a couple of phone calls I found the NREL release at the source.

I guess I just expected something a little more from the number thirteen newspaper in the nation.